keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Unta ja puhdasta ruokaa



Kuunneltuani tänään ravinto- ja hyvinvointivalmentaja Saija Hakosen luennon ravinnon merkityksestä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sain todellisen ahaa-elämyksen historian havinoista:

Entisessä elämässäni tein vuorotyötä tauotta ravintola-alalla ja jatkoin esimiehenä työn tekoa kotonakin... Vuorokausirytmiä ei ollut - ei ainakaan normaalia sellaista ja siirtyessäni lentoemännäksi vielä vähemmän. Muistan hyvin akupunktio-kiropratikkohoitajani sanat, kun hän yritti saada selästäni toimivaa kaikkien noiden uravuosien ja yöttömien öiden jälkeen: "ihmistä ei ole luotu elämään, tekemään töitä tai syömään kello kaksi yöllä. Koko ruumis tarvitsee yön lepoon ja ennenkaikkea ruoansulatus ja vatsan terve toiminta kaipaavat yön lepohetken."

Nyt ymmärrän täysin, miksi pikkuhiljaa lähes joka paikka kropassani sanoi sopimuksen irti yli kahdenkymmenen vuoden vuorotyön jälkeen. Eikä kaikkien eniten mieli, joka herkeämättä ruokki stressiä polttamaan vähäisenkin energian vapaa-aikoina. Ihminen kaipaa kuitenkin saman määrän unta kuin aina ennenkin; ympäri vuorokauden toimivasta nyky-yhteiskunnasta huolimatta.
Unen puutteesta kärsivillä (tai unen laadun heikentyessä) vuorotyöläisillä on todettu etenkin tulehdussairauksia enemmän kuin muilla. Ja miten vaikuttavatkaan sitten epäterveelliset ruokailutottumukset ja liikunnan vähäisyys?

Uni ja ravinto korostuivat tänään Saijan luennolla ja niiden yhteisvaikutus kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Moni toteaa nukkuvansa "ihan hyvin", mutta tarkemmin ajateltuna ei saakaan tarpeeksi unta tai heräilee monta kertaa yössä. Uni on tutkimusten mukaan elimistöä sairauksilta suojaava ja stressin vastapaino. 

Iltasyöminen, etenkin hiilihydraattipitoisten ja rasvaisten ruokien syöminen ennen nukkumaanmenoa tuottaa vereen lämpöä ja elimistöön energiaa ja ihminen nukkuu huonosti. Liian vähäinen unen määrä muuttaa elimistön ruokahalua sääteleviä hormoneja, jolloin etenkin hiilihydraattipitoisten ruokien himo kasvaa. Seuraa ylipainoa, joka taas huonontaa unen laatua ja kierre onkin valmis.

Syömällä puhtaita alkuperäisiä ruoka-aineita, kuten marjoja, kasviksia ja hedelmiä parannetaan untakin. Hyvä motto mielestäni oli Saijan ajatus: Eli kun ostat kaupasta ruokaa, osta porkkana porkkanana , omena omenana ja esim. kala kalana. Jos ostat paketissa olevaa ruokaa, voisi hyvänä nyrkkisääntönä olla, että jos tuote sisältää enemmän kuin kolmea raaka-ainetta, jätä se kauppaan. Syö siis sellaista ruokaa, jota on mahdollisimman vähän muokattu alkuperäisestä muodostaan.



Moni meistä kärsii unettomuudesta, joka lisää ongelmia kaikilla elämänalueilla. Ihmisisuhteet, työ ja mielenterveys sekä monet kroonisetkin sairaudet kulkevat kehässä, jonka sisällä unen ja ravinnon merkitys on valtavan suuri. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja moneen asiaan voi vaikuttaa itse päivittäisillä valinnoillaan ja pidemmän tähtäimen tavoitteilla.

Itse asetin päämääräkseni vähentää ehdottomasti kahvin juontia, joka vaikuttaa monen vitamiinin ja hivenaineenkin imeytymiseen elimistössä. Talviaikaan luonnossa liikkuminen on ihan yhtä tärkeää kuin kesälläkin, jolloin luontaisesti olen jatkuvasti ulkona puutarhassa.
 Päätin ottaa enemmän talvella metsäkylpyjä ja kokeilla taas hiihtämistä. 
Eiköhän se unikin sitten tule...



Ei kommentteja: